Uutiset

EXIT ONLY? Vihreä Lanka 29.11.2013

Kuvitellaan, että olet lähdössä tuhansia euroja maksaneelle laivamatkalle. Kyse ei ole risteilystä Tallinnaan Viking Cinderellalla vaan vähintään vuorokauden mittaisesta selviytymistaistelusta merta ja laivahenkilökuntaa vastaan. Henkilökuntaa, joka on saattanut
hakata ja raiskata joko sinut tai läheisesi jo lähtöterminaalissa. Kuvitellaan, että istuessasi pimeällä avomerellä kiikkerässä laivassa joudut joka hetki pelkäämään aluksen uppoamista tai sitä, että rajavartiosto paikallistaa aluksesi ja käännyttää sinut ja muut kyydissä olevat takaisin. Viime kuukausien uutiset muun muassa Italian edustalla olevalta Lampedusan saarelta Välimereltä ovat kertoneet suurelle yleisölle, että edellä kuvattu tilanne on todellisuutta kymmenille tuhansille Afrikan kaaosta Välimeren yli pakeneville siirtolaisilla vuosittain. Heidän tavoitteenaan ei ole päivä Tallinnassa vaan elämä Euroopassa. YK:n arvion mukaan viimeksi kuluneiden 20 vuoden aikana 25 000 Pohjois-Afrikasta lähteneen siirtolaisen kohtalona on kuitenkin ollut kuolema Välimerellä. Näin siitä huolimatta, että Afrikan rannikon ja Italialle kuuluvan Lampedusan välimatka on samaa luokkaa kuin matka Helsingistä Tallinnaan, noin sata kilometriä. EU:n vastaukset pakolaisvirtaan ovat järjestelmät nimeltään Eurosur ja Smart Borders – Älykkäät rajat. Ne vaikuttavat merkittävästi EU:n ulkorajojen ja samalla myös Suomen itärajan valvontaan. Eurosur otetaan käyttöön joulukuun alussa. Se on järjestelmä, joka tehostaa eri maiden viranomaisten tiedonvaihtoa. Sen myötä myös tiettyjä EU:n raja-alueita tullaan myöhemmin valvomaan entistä tarkemmin muun muassa automaattilennokeilla ja satelliiteilla. Euroopan parlamentti on budjetoinut Eurosuria varten noin 340 miljoonaa euroa seuraaville yhdeksälle vuodelle. Älykkäät rajat -järjestelmä taas pitää sisällään niin sanotun entry– exit-järjestelmän, jossa kaikkien EU:n ulkopuolisista maista tulevien rajanylittäjien tiedot ja saapuminen EU:hun, samoin kuin lähteminen EU:n alueelta, pyritään rekisteröimään EU:n ulkorajoilla. Tiedot tallennetaan tietojärjestelmään, josta saattaa tulla yksi maailman suurimmista henkilötietopankeista. Tietojärjestelmän kokonaiskustannusten on arvioitu olevan EU:lle noin kaksi miljardia euroa. Samalla usein EU:ssa käyville, ennakkotarkastuksen läpäisseille matkaajille, esimerkiksi liikemiehille, opiskelijoille ja muille ”harmittomille” rajanylittäjille luodaan oma kaistansa. Rekisteröityjen matkustajien ohjelman pitäisi ainakin teoriassa tehdä rajamuodollisuuksista entistä kevyempiäUudistukset siirtävät valtaa rajavalvontaan liittyvissä ratkaisuissa kansallisilta toimijoilta EU:n rajavalvontavirastolle Frontexille, joka hallinnoi uusia järjestelmiä. Sotaa pakenevien siirtolaistenihmisoikeuksien näkökulmasta tiukentuvan valvonnan tekee ongelmalliseksi se, että turvapaikkaa hakiessaan ihmisen pitää olla maassa, josta turvapaikkaa tavoittelee. Siksi potentiaalisten turvapaikanhakijoiden täytyy käytännössä ylittää raja enemmän tai vähemmän laittomasti. Rajavalvonnan kiristämissuunnitelmatovat nostattaneet vastalauseita eri puolilla Eurooppaa. Muun muassa saksalaismediassa EU:n uutta raja- ja pakolaispolitiikkaaon nimitetty ”moraaliseksi konkurssiksi.”

EU linnoittaa ulkorajojaan valvontateknologialla ja ajaa sotia pakenevia afrikkalaisia vaarallisille merireiteille. Samaan aikaan Eurooppaan perustetaan valtavaa henkilötietopankkia. Exit only? matkaajille, esimerkiksi liikemiehille, opiskelijoille ja muille ”harmittomille” rajanylittäjille luodaan oma kaistansa. Rekisteröityjen matkustajien ohjelman pitäisi ainakin teoriassa tehdä rajamuodollisuuksista entistä kevyempiä. Uudistukset siirtävät valtaa rajavalvontaan liittyvissä ratkaisuissa kansallisilta toimijoilta EU:n rajavalvontavirastolle Frontexille, joka hallinnoi uusia järjestelmiä. Sotaa pakenevien siirtolaisten ihmisoikeuksien näkökulmasta tiukentuvan valvonnan tekee ongelmalliseksi
se, että turvapaikkaa hakiessaan ihmisen pitää olla maassa, josta turvapaikkaa tavoittelee. Siksi potentiaalisten turvapaikanhakijoiden täytyy käytännössä ylittää raja enemmän tai vähemmän laittomasti. Rajavalvonnan kiristämissuunnitelmat ovat nostattaneet vastalauseita eri puolilla Eurooppaa. Muun muassa saksalaismediassa EU:n uutta raja- ja pakolaispolitiikkaa on nimitetty ”moraaliseksi konkurssiksi.” Vihreiden europarlamentaarikon Tarja Cronbergin mukaan EU yrittää rajavalvonnan tehostamisella ja teknologialla korvata sitä, että EU:lta puuttuu yhteinen turvapaikka- ja maahanmuuttopolitiikka. Lähes 400 siirtolaisen hengen vienyt Lampedusan lokakuinen tragedia ei hänen mukaansa muuttanut tilannetta mitenkään.
”Kyse ei ole vain siitä, miten jaetaan taakkaa Italiaan tulevien pakolaisten suhteen vaan myös siitä, miten EU:hun pääsee laillisesti ja miten ne, joilla on oikeus turvapaikkaan - saavat turvapaikan”, Cronberg sanoo Vihreälle Langalle. Satelliittivalvontaan ja automaattilennokkeihin perustuvan Eurosurin ongelma on Cronbergin mukaan se, että se ei ratkaise havaittujen laivojen kohteluun liittyviä ongelmia. Uudella järjestelmällä havaitut tulijat todennäköisesti käännytetään takaisin lähtöpaikkaansa. Tähänkin asti merihätään joutuneet siirtolaiset ovat saattaneet joutua ajelehtimaan merellä viikkotolkulla, koska muut laivat eivät uskalla auttaa ihmissalakuljetussyytteiden pelossa. ”Myös Tanskassa on ollut tapauksia, missä bussinkuljettaja on tuonut syyrialaisia pakolaisia Tanskaan ja kuljettaja on saanut syytteen ihmissalakuljetuksesta vaikka hän on jonkin bussifirman työntekijä ja bussi on vuokrattu laillisesti”, Cronberg kertoo.

12 Vihreä lanka | 29.11.2013 Vihreä lanka | 29.11.2013 13

» Uutisarkisto

» Sivun alkuun